poniedziałek, 9 grudnia 2013

"Drugi oddech" a " Nietykalni" Philippe Pozzo di Borgo

Autor - Philippe Pozzo di Borgo
Tytuł - Drugi oddech
Stron - 256
Tytuł oryginału - Le second souffle suivi du Diable gardien
Gatunek - Autobiografia




Nieświadomie trafiłam na kolejną autobiografię tym razem pana Pozzo, który jak sam siebie nazywa " urodzony w czepku", z bogatej wpływowej rodziny. W wieku 42 lat ulega wypadkowi, w wyniku którego zostaje sparaliżowany.

Książka jest podzielona na dwie części, w pierwszej z nich opisuje swoje życie przed wypadkiem, opowiada o stosunkach z żoną, usilnie stara się o potomstwo. Zapoznajemy się z życiem po wypadku, kiedy Pozzo jest zmuszony do nauczenia się jak żyć jako tetraplegik ( paraliż wszystkich kończyn ). W tym momencie poznajemy Abdela, pomocnika i opiekuna. Na tym praktycznie kończy się część pierwsza, dalej autor zagłębia się w teraźniejszości, która aż kipi samotnością i bezradnością. W drugiej części możemy bliżej poznać Abdela, osobę dość nieodpowiedzialną, wyrastającą w kryminalnym środowisku, któremu również problemy z prawem nie są obce i tutaj mi nasuwa się myśl jakim cudem człowiek o takiej mentalności i przeszłości może a nawet potrafi dobrze zająć się niepełnosprawnym. Sam Puzzo nazywa go Diabłem, ale i też "Diabłem Stróżem" jak sam nazwał jeden z rozdziałów.
Podsumowując znalazłam kolejna książkę, której ekranizacja jest zdecydowanie lepsza. Spodziewałam się więcej dowiedzieć się o Abdelu którego w filmie jest bardzo dużo, a w książce jest niestety to bardzo okrojone. Pierwsza część jest interesująca, dużo informacji, ciekawie się przedziera przez kolejne fakty z życia autora. Niestety kolejna część jest uboższa, powiem szczerze trochę nużąca. Po obejrzeniu filmu spodziewałam się czegoś bardziej spektakularnego, także bez jakiegokolwiek zagłębiania się w opis książki wzięłam się za czytanie, bo spodziewałam się, że przecież wiem co tam znajdę, no cóż, zdziwiłam się.

Moja ocena : 6/10





1 komentarz: